GPS Nedir: Mevcut Çalışmalar ve Problemler

       GPS sisteminden çok uzun zaman önce araştırmacılar, yolcuların kaybolmaması için kafa patlatmaya başlamıştı. Daha sonra yolcular, ayrıntılı hazırlanmış haritalarla gittikleri yolları işaretlemeye ve rotalarını izlemeye başladılar. Günümüzde GPS sistemi ile artık kaybolmuyoruz ve gittiğimiz yolları işaretlememize gerek kalmıyor. Yazımızın ikinci bölümünde devam eden çalışmaları, sistemin gelişiminde önemli tarihleri ve uygulamadaki problemleri inceleyeceğiz.

Mevcut Araştırma & Geliştirme Çalışmaları
Cep telefonlarında GPS özelliği, bugünlerde oldukça revaçta bir uygulama. Bundan birkaç sene sonra bütün cep telefonlarında GPS özelliğinin standart hale gelmesi bekleniyor. GPS özelliği sayesinde sadece kullanıcı kendi navigasyonunu sağlamakla kalmayacak, diğer cep telefonu kullanıcılarını da kendi telefonundan takip edebilecek. Örneğin endişeli anne-babalar, çocuklarının nereye gittiklerini ve nerede olduklarını takip edebilecekler. Ya da kaybolan veya ıssız bir herde kaza geçirerek hareket kabiliyetini yitiren kişilerin bulunmasında GPS sayesinde arama-kurtarma çalışmaları kolaylaşacak.

GPS’in bir başka ilgi gören özelliği, araç hırsızlı konusunda kendini gösteriyor. Bu özellik sayesinde otobomil ve motorsiklet üreticileri veya güvenlik şirketleri,çalınan araçların yerlerini kolaylıkla takip edebiliryor.

GPS sistemi özellikle lojistik zincirleri ve kargo şirketleri için büyük avantajlar getiriyor. Bu sayede kargo araçlarının takibi kolaylıkla yapılabildiği gibi güvenlik önlemleri de daha rahat alınabiliyor.

Önemli ve İlginç Özellikler
GPS gün geçtikçe günlük hayatımıza daha çok giriyor. Örneğin, GPS özelliği entegre edilmiş bir fotoğraf makinesı ile çektiğimiz fotoğraflarda, fotoğraf üzerine bulunduğunuz yerin enlem ve boylamlarını aktarabiliyoruz.

Otomobil kullanırken GPS’e odaklanmak zordur. Bu yüzden üreticiler “Sesli Rehberli GPS” sistemini geliştirdiler. Bu sayede daha güvenli bir sürüş gerçekleştirebiliyoruz. GPS’ler hangi yoldan sağa ya da sola dönmemiz gerektiğini ve hedefe ne kadar süre kaldığını sesli olarak bize aktarabiliyorlar. Bunun yanında GPS cihazına sesli komut vererek alternatif rotaları belirleyebilir ve diğer özelliklerin hepsini sesle kontrol edebiliriz.

GPS sistemi özellikle otostopçular için büyük kolaylık getiriyor. GP sayesinde nerede bulunduğunuzu öğrenebilir ya da en yakın otelin adresini öğrenebilirsiniz. Böylece yolve mekan arama derdinden kurtulursunuz. Bunun yanında doğa yürüyüşü sevenler, balıkçılar, tırmanışçılar, bisikletçiler, gezginler için de, eğer bölgeyi tanımıyorsanız büyük kolaylık sağlıyor. Böylece en iyi yürüyüş ya da bisiklet rotasını belirleyebilir, en yakın göle, denize vs gidebilir ya da dinlenecek yeri bulabilirsiniz.

Önemli Tarihler
1973: Uydu navigasyon sisteminin uzaya firlatılmasına karar verildi. Decided to launch a satellite navigation system (ABD Donanması ve Hava Kuvvetleri’nin Transit, Timation, 621B sistemine göre)
1974 – 1979: Sistem testleri gerçekleştirildi.
1977: İlk uydunun yörüngeye yerleşmesinden önce alıcı birimlerin testleri gerçekleştirildi. Pseudolites adı verilen vericiler dünya yüzeyine yerleştirildi.
1978 – 1985: 11 Block I uydusuna bağlanıldı
1979: GPS sistemini genişletmek üzere program revize edildi. Programs were redesigned to expand the GPS. Başlangıçta 18 adet uydu görev yapıyordu. 1988’de ihtiyacın artması üzerine 24’e çıkarıldı.
1980: İlk Block I uydusu, atomik patlamaları algılayabilmesi için sensörler ile donatıldı.
1980 – 1982: Finansal krizin ardından sponsorlar, sistemin yararlılığından duydukları şüpheleri aktarmaya başladılar.
1983: Kore Havayolları’na ait bir yolcu uçağının vurulması ve konumunu belirleme kabiliyetini kaybetmesi üzerine GPS sisteminin sivillerin kullanımına açılması kararı alındı.
1986: Challenger uzay mekiği Block II GPS uydusunu uzaya göndermekle görevliydi ancak mekiğin havada infilak etmesiyle proje askıya alındı.
1989: Block II GPS uydusu yörüngeye yerleştirildi.
1990 – 1991: Körfez Savaşı sırasında “seçici erişim” geçici olarak durduruldu. Temmuz 1991’de tekrar aktif edildi
1993: “Başlangıç Operasyonel Erişilebilirliği” ilan edildi. Siviller için ücretsiz GPS erişimi sağlandı
1994: Son Block II GPS uydusu (GPS Block IIF) ile uydu serisi tamamlandı.
1995: “Tam Operasyonel Erişilebilirlik” ilan edildi.
2000: “Seçici Erişim, (Selective Availability (SA)” özelliği kaldırıldı. Böylece siviller için konuj doğruluğu 100 metre’den 20 metre’ye indirilmiş oldu.
2004: 50. GPS uydusu yörüngeye gönderildi.
2005: İlk IIR-M GPS uydusu uzaya fırlatıldı. Bu uydu, LC sivil sinyalleri ve M askeri sinyalleri destekliyor.

Karşılaşılan Problemler
GPS’te karşılaşılan problemlerin başında doğruluk geliyor. GPS alıcısının konumumu, uydunun sinyal gönderdiği süre ve alıcının sinyali aldığı süre hesaplanarak yapıldığı için GPS biriminde zaman özeliği kapalı ise doğruluk zarar görüyor. Ayrıca süre hesaplamaları, sert atmosfer şartlarında olumsuz etkileniyor. Bunun dışında sinyaller, dağ, gökdelen gibi engellerden geri yansıdığı zaman da yanlış hesaplanıyor.

Konum hesaplaması ile ilgili bir başka problem ise GPS’in her 12 dakikada bir kendini güncellemesi. Eğer bir sinyal güncelleme sürecine denk gelirse alıcının konumu yanlış hesaplanıyor.

Reklamlar

Eylül 16, 2011 tarihinde Makine Mühendisliği, Mühendislik, Sektörel içinde yayınlandı ve , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin. Yorum yapın.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

w

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: